Så boostar du ditt psykiska välmående


1. Lär känna dig själv och identifiera vad just du mår bra och blir glad av.

I dagens samhälle där vi går runt med näsan i telefonen och ser hur andra väljer att spendera sina liv dagarna i ända är det farligt enkelt att anamma en falsk bild av vad som är nyckeln till välmående. Det är lätt att bli lurad och tro att det som andra gör och postar på sociala medier är vad som skapar ett bra och lyckligt liv. Faktum är ju dock att vi alla är olika och att vi mår som bäst av helt olika saker. Försök att rannsaka dig själv och fundera över när du har mått som allra bäst. Kanske är det när du går skogspromenader med grannens hund som du känner dig lycklig och lätt inombords snarare än när du sitter på brunch med tjejkompisar varenda helg?

2. Schemalägg tid för att göra ingenting.


Lika viktigt som det är att planera in träningspass, socialt umgänge och hobbys är det att schemalägga tid för att göra ingenting.
Med detta syftar jag inte på att du ska sitta och stirra in i en vägg och inte tillåta dig att göra någonting utan snarare att detta ska vara en stund då du inte ger dig själv dåligt samvete för allt det du inte gör. Det är viktigt att komma till bukt med tankar om att var minut som du inte åstadkommer någonting är en bortslösad minut och att lära sig förstå att de stunder då du bara ligger och tittar på meningslösa klipp på Youtube är minst lika viktiga som de stunder då du springer intervaller på gymmet. Hjärnan behöver tid till återhämtning och om du ägnar dina lediga stunder åt att ha ångest för allt du inte gör blir denna stund kontraproduktiv.


3. Försök att tala till dig själv som du talar till andra.

Det är otroligt lätt att fastna i en negativ spiral där man klankar ned på sig själv på ett sätt som i längden riskerar att bidra till psykisk ohälsa. Om du misslyckas med någonting - försök att säga samma sak till dig själv som du hade sagt till en nära vän som hade misslyckats med samma sak. Förmodligen hade du inte överöst denna vän med påhopp om hur dålig denne är som person och hur dennes liv är förstört utan du hade med all sannolikhet intalat vännen att alla människor gör misstag och att allting kommer att lösa sig. Öva på att tala på samma sätt till dig själv – i längden kommer du ha anammat detta tankesätt och vara snäll mot dig själv automatiskt utan ansträngning och eftertanke.

4. Fokusera på en sak i taget.


Att 'leva i nuet' är ett stort och relativt svårgreppat uttryck som kan vara och kännas väldigt svårt att lära sig. Ett mer greppbart sätt för att komma en bit på vägen är att försöka lära sig att fokusera på en sak i taget. Jag kan ta mig själv som exempel – jag är expert på att fippla med mobilen under tiden som jag tittar på film, tänka på allt plugg jag har att göra nästkommande dag när jag ligger i sängen och ska sova och att städa, tvätta och laga mat samtidigt. Detta leder till att inget av det jag gör får 100% fokus och att jag aldrig riktigt befinner mig i nuet på riktigt. Att istället fokusera på enbart en sak åt gången gör inte bara att den saken i sig blir mer välgjord – det leder även till en minskad stressnivå.

5. Se till att du får frisk luft minst en gång per dag.

Det kan låta trist och uttjatat att man bör se till att få frisk luft varenda dag men faktum är att det är vetenskapligt bevisat att vår hjärna behöver och mår bättre av motion och daglig exponering av dagsljus. Försök att få promenader eller annan typ av utevistelse att bli en daglig rutin.

Gillar

Kommentarer

Tess,
Men tack för tipsen 😍❤️ Sånt där behöver ja läsa oftare kram
tessys.se
Femifantasy
Femifantasy,
Fantastiskt bra inlägg! Den första och den sista punkten, särskilt den sista, gillade jag mest. I denna svåra virustid så är det inte ovanligt att psykisk ohälsa ökar. Med andra ord är det här inlägget perfekt i denna svåra tid.
nouw.com/femifantasy