Så boostar du ditt psykiska välmående


1. Lär känna dig själv och identifiera vad just du mår bra och blir glad av.

I dagens samhälle där vi går runt med näsan i telefonen och ser hur andra väljer att spendera sina liv dagarna i ända är det farligt enkelt att anamma en falsk bild av vad som är nyckeln till välmående. Det är lätt att bli lurad och tro att det som andra gör och postar på sociala medier är vad som skapar ett bra och lyckligt liv. Faktum är ju dock att vi alla är olika och att vi mår som bäst av helt olika saker. Försök att rannsaka dig själv och fundera över när du har mått som allra bäst. Kanske är det när du går skogspromenader med grannens hund som du känner dig lycklig och lätt inombords snarare än när du sitter på brunch med tjejkompisar varenda helg?

2. Schemalägg tid för att göra ingenting.


Lika viktigt som det är att planera in träningspass, socialt umgänge och hobbys är det att schemalägga tid för att göra ingenting.
Med detta syftar jag inte på att du ska sitta och stirra in i en vägg och inte tillåta dig att göra någonting utan snarare att detta ska vara en stund då du inte ger dig själv dåligt samvete för allt det du inte gör. Det är viktigt att komma till bukt med tankar om att var minut som du inte åstadkommer någonting är en bortslösad minut och att lära sig förstå att de stunder då du bara ligger och tittar på meningslösa klipp på Youtube är minst lika viktiga som de stunder då du springer intervaller på gymmet. Hjärnan behöver tid till återhämtning och om du ägnar dina lediga stunder åt att ha ångest för allt du inte gör blir denna stund kontraproduktiv.


3. Försök att tala till dig själv som du talar till andra.

Det är otroligt lätt att fastna i en negativ spiral där man klankar ned på sig själv på ett sätt som i längden riskerar att bidra till psykisk ohälsa. Om du misslyckas med någonting - försök att säga samma sak till dig själv som du hade sagt till en nära vän som hade misslyckats med samma sak. Förmodligen hade du inte överöst denna vän med påhopp om hur dålig denne är som person och hur dennes liv är förstört utan du hade med all sannolikhet intalat vännen att alla människor gör misstag och att allting kommer att lösa sig. Öva på att tala på samma sätt till dig själv – i längden kommer du ha anammat detta tankesätt och vara snäll mot dig själv automatiskt utan ansträngning och eftertanke.

4. Fokusera på en sak i taget.


Att 'leva i nuet' är ett stort och relativt svårgreppat uttryck som kan vara och kännas väldigt svårt att lära sig. Ett mer greppbart sätt för att komma en bit på vägen är att försöka lära sig att fokusera på en sak i taget. Jag kan ta mig själv som exempel – jag är expert på att fippla med mobilen under tiden som jag tittar på film, tänka på allt plugg jag har att göra nästkommande dag när jag ligger i sängen och ska sova och att städa, tvätta och laga mat samtidigt. Detta leder till att inget av det jag gör får 100% fokus och att jag aldrig riktigt befinner mig i nuet på riktigt. Att istället fokusera på enbart en sak åt gången gör inte bara att den saken i sig blir mer välgjord – det leder även till en minskad stressnivå.

5. Se till att du får frisk luft minst en gång per dag.

Det kan låta trist och uttjatat att man bör se till att få frisk luft varenda dag men faktum är att det är vetenskapligt bevisat att vår hjärna behöver och mår bättre av motion och daglig exponering av dagsljus. Försök att få promenader eller annan typ av utevistelse att bli en daglig rutin.

Gillar

Kommentarer

Sannaevelyne
Sannaevelyne,
Vilka bra tips! Framför allt det där med att man ska prata med sig själv som man skulle prata med en vän - så himla bra! Som du säger; man skulle ju aldrig klanka ner på en vän på ett sådant sätt ♡
nouw.com/sannaevelyne
charlottelinden
charlottelinden,
Men precis! Det är helt sjukt att man är så elak mot sig själv som trots allt är den absolut viktigaste personen vi har. ❤️
nouw.com/charlottelinden
Pärla
,
Så bra tips. Att just göra ingenting är jag sååå dålig på och borde bättre mig med. Men även att fokusera på en sak i taget, jag är ofta inne på vad jag ska göra härnäst redan i första grejen jag gör.
charlottelinden
charlottelinden,
Exakt samma här! Jag fokuserar aldrig bara på det jag gör för stunden vilket jag tror är väldigt viktigt att kunna göra.
nouw.com/charlottelinden
Paulina
,
Bra tips 😊❤️ Har mått dåligt i några år. Men det senaste har jag börjat brytt mig om mig själv mer, fokusera på mig och göra det jag mår bra av och det har verkligen hjälpt 🌸
Evalill,
Verkligen bra tänkvärda tips! Det är så lätt att glömma fast man egentligen vet, jag behöver hela tiden träna på att vara snäll mot mig själv annars faller jag in i mer invanda spår... Så tack för viktiga påminnelser 🙏❤️
www.allowedtofeel.se
Madde,
Att inte göra någonting är så viktigt. Tror att det är därför jag dras till just lugna yogapass, och då helst yin som enbart är en lugn yogaform
www.nouw.com/madelena
Marie,
Jättebra påminnelser till sig själv, för man måste vara mer rädd om sig själv än vad man är
sweetwordsbymirre.com
Kamilla,
Att tala med och till sig själv är något som verklogen är bra. På en rehab jag gått fick vi lära oss att tala med oss själva. Det är något som jag ff gör varje dag.
kamillaskamera.com/
sofiefriden
sofiefriden,
Väldigt bra punkter att ta till sig 👌❤️
nouw.com/sofiefriden
Tess,
Men tack för tipsen 😍❤️ Sånt där behöver ja läsa oftare kram
tessys.se
Femifantasy
Femifantasy,
Fantastiskt bra inlägg! Den första och den sista punkten, särskilt den sista, gillade jag mest. I denna svåra virustid så är det inte ovanligt att psykisk ohälsa ökar. Med andra ord är det här inlägget perfekt i denna svåra tid.
nouw.com/femifantasy