Så överlever du Coronavirusets framfart

Påverkas ert liv någonting av Coronavirusets spridning? Personligen påverkas jag inte nämnvärt då jag studerar på distans och således inte rör mig ute särskilt mycket under dagarna ens i normalfallet, men givetvis är det vissa faktorer som har förändrats och då särskilt eftersom jag behöver vara extra försiktig med tanke på att Johan befinner sig i en riskgrupp. Huruvida man väljer att vidta åtgärder eller inte verkar skilja sig väldigt mycket åt beroende på inställning och livssituation men utifrån min egen situation tänkte jag att lite tips kunde vara på sin plats.


Jag tillhör den skara människor som ofta träffar mina vänner antingen hemma hos någon eller på någon form av uteställe så i dagens situation har jag fått tänka om. Det finns ju faktiskt mängder av sätt att umgås på som inte innebär någon smittorisk:

  • Umgås via FaceTime.

Detta är någonting jag själv gör väldigt ofta även i vanliga fall och då särskilt med min systerdotter som bor 60 mil bort. Vi har gjort allt ifrån att spela kort till att städa ihop via FaceTime och det är faktiskt läskigt likt fysiskt umgänge. Planera in en FaceTime-dejt med en vän där ni tar en kaffe ihop i solen eller laga middag på varsitt håll samtidigt som ni går igenom det senaste skvallret.


  • Umgås utomhus.

Träffas utomhus istället för inomhus och umgås över en promenad eller en picknick i det våriga vädret. Smittan sprids ju som allra värsta i inomhusmiljö så om man ser till att träffas utomhus och undvika kramar och dylikt är man ju mer än säker.


  • Skapa en Snapchat-grupp med dina närmaste vänner.

Jag har lite olika grupper med olika vänkonstellationer och det jag tycker mest om med detta är att man kan skicka videoklipp till varandra istället för att bara skriva vilket gör att det känns mer intimt och mer som ett riktigt umgänge. Perfekt sätt att få ut sitt behov av social stimulans på.


Gymmet är för närvarande inte aktuellt med tanke på den allmänna smittspridningen och för mig, som är van vid att ha gymbesök som en daglig rutin, känns det oerhört konstigt. Särskilt då träningen innebär mycket mer än fysisk stimulans för mig. Min träningstimma är en av få stunder då jag kan slappna av till 100% och koppla bort all den stress som kommer med plugget, så för att inte gå helt bananas behöver jag hitta andra alternativ vilket ju givetvis finns. Jag bjuder på ett axplock av alla här nedan.

  • Lägg den tid du vanligtvis lägger på gymmet på att utforska nya promenadstråk.

    Oavsett om man bor i en liten by eller i en stor stad är jag övertygad om att det finns mängder av vackra promenadstråk som man missar till vardags. Passa på att ägna denna tid då du inte kan besöka gymmet eller din vanliga träningsanläggning åt att ta bussen eller bilen och promenera på ett nytt ställe. Jag och Johan gör ofta detta när vi har en ledig dag och jag älskar det.


  • Hitta en lagom brant backe och spring backintervaller.

    Intervaller är en otroligt effektiv träningsform som dessutom är väldigt tidseffektiv. Spring så snabbt du orkar uppför en backe och gå eller jogga ned så lovar jag att du kommer drypa av svett efter bara en runda eller två. Lova att inte skylla på mig efteråt dock när du med all sannolikhet känner dig mer död än levande.


  • Googla upp lämpliga träningspass för hemmabruk.

Det finns mängder av bra träningspass som går att utföra hemma utan träningsredskap och beroende på vad för typ av träning du är intresserad av är det bara att slänga iväg en googling eller sökning på Youtube. Annars kan du klicka här för ett pass med fokus på kondition och fettförbränning, här för ett pass med 100% fokus på rumpa eller här för ett snabbt pass på 7 minuter som tränar hela kroppen.


Jag har förstått att det är många som lider av oerhörd tristess just nu när folksamlingar och uteliv inte längre är ett alternativ. Personligen lider jag inte särskilt mycket av det då jag är van vid att spendera mycket tid hemma på grund av distansstudier, men givetvis är det en omställning att kanske inte kunna gå ut och äta, gå på bio eller ta ett glas vin på en uteservering på samma sätt när man känner för det. Passa på att ägna denna tid åt att göra sådant som du vanligtvis inte finner tid till.
Nedanstående tips kanske kan vara till hjälp om fantasin tryter?


  • Gå igenom din garderob och testa nya outfitkombinationer.

Alla har vi sådana där klädesplagg som bara råkat hamna längst in i garderoben
och som man glömt bort att man äger. Passa på att ägna denna period då du spenderar mycket tid hemma åt att en gång för alla gå igenom din garderob och testa nya outfitkombinationer inför våren.

  • Rita, pärla eller gör något annat kreativt.

Häromdagen tog jag fram min målarbok som legat och samlat damm i byrålådan alldeles för länge. Jag satte på en bra spellista i högtalarna, placerade mina färgglada pennor i en mugg och satte mig och målade en stund. Det är en sådan typisk sak som jag alldeles för sällan ger mig själv tid att göra men som jag mår så bra av när jag väl gör. Att vara kreativ är både rogivande och roligt!


  • Testa nya recept och fyll frysen med färdiga matlådor.

Personligen är jag en person som inte tycker om att laga mat vilket är en än större anledning till att ägna denna tid åt att laga matlådor. Hur skönt är det inte att veta att du har middagen färdig och slipper ställa dig och laga när du kommer hem efter en lång dag på jobbet? För er som faktiskt tycker om att laga mat är ju denna tid dessutom perfekt för att testa nya recept du inte funnit tid till att prova innan.


I en tid som denna där samhället genomför dratiska åtgärder, hyllorna i affärerna rensas och media fylls med artiklar om hur allt fler människor insjuknar, börsen rasar och företag varslar är det inte konstigt att man känner sig orolig och rädd. De allra flesta av oss har ju faktiskt aldrig varit med om någonting liknande tidigare. Om du har svårt att känna dig lugn i situationen råder jag dig att anamma följande tips:

  • LÄS PÅ!

Oro och rädsla grundar sig ofta i okunskap så om du känner dig orolig är det absolut bästa du kan göra att läsa på och skaffa dig relevant kunskap från trovärdiga källor. Undvik att lyssna på influencers som delar med sig av sin egen oro eller familjemedlemmar som panikhamstrar i onödan och lyssna på de personer som faktiskt är utbildade och kunniga inom området.

  • Stäng av notiser från nyhetssidor.

Jag har notiser från Aftonbladet påslagna och får var och varannan minut uppdateringar om Coronavirusets framfart, ofta med skrämmande rubriker. Om du känner dig orolig och rädd rekommenderar jag att du stänger av dessa notiser och istället går in och läser när du själv väljer att göra det. Håll dig uppdaterad om folkhälsomyndighetens rekommendationer och skippa allt det andra!

Gillar

Kommentarer

Yela,
Vilket fantastiskt bra inlägg, tack för alla bra tips! Tycker inte heller mitt liv påverkas speciellt mycket då jag ju också läser på distans och inte är ute så mycket men har också en man & även min mamma i riskgruppen så är extra försiktig när jag väl går ut, tvättar och spritar händerna väldigt mycket också. Måste ta en dag att ägna åt garderoben, så kul och bra att fixa i ordning och komma på nya idéer! 🤗💜
yela.se
Sannaevelyne
Sannaevelyne,
Så bra och vettigt skrivet av dig! Jag jobbar ju på förskola och vi påverkas genom att vi inte får vara på jobbet med minsta lilla symtom och får även skicka hem barn som har det... promenader tror jag alltid starkt på! Kroppen mår bra av både frisk luft och motion. Man kan ju umgås på en promenad med ♡
nouw.com/sannaevelyne
Paulina
,
Är inte den som umgås så mycket med folk, så riskerar inte så hårt att smittas eller smitta, haha. Min box är öppen för träning än så länge. Det är jag tacksam för 🙏🏻
Jessiekaos
Jessiekaos,
mycket bra tips du delar med dig av, håller med väldigt om den psykiska biten. Viktigt att förstå att många är oroliga nu och tydligen tar panik och kaostänk över totalt hos vissa, och det är bra att komma ihåg i tanken så man inte hänger med i andras panik liksom. Har läst på en del själv, sen nu undviker jag att kolla för mycket på nyheterna och inte scrolla så mycket på sociala medier då man lätt pumpas på fb av kaos tankar och panik
nouw.com/jessiekaos
Lexochlogan
Lexochlogan,
Berörs väl en del skulle jag säga, barnen framförallt då Logan inte kunnat hå på förskola och jag har jobbar hemma och kommer fortsätta med det. Men långa bra ideer mer ute, tid för promenader och tid för hemma träning är något jag ser fram emot
nouw.com/lexochlogan
Diana,
Jag skulle nog kunna beröras mer än jag gör, jobbar på, ofta på mitt en-manskontor i Landskrona ibland med övriga kollegor i Malmö. Överväger just nu om jag ska ringa domstolen dit jag ska i eftermiddag och tala om att jag är hes och lite hostig, får väl se hur jag gör. Tyckte det var jättebra tips du kom med. Om jag tvingas vara hemma är det inte några problem med sysslesättning...sen tror jag att det är bra som du skriver att man ska stänga av nyhetsnotiserna. Man behöver inte uppdateringar varje minut
nouw.com/fibrolivet
Madde,
Så bra tips, . Precis så känner jag också. Masshysterin är nog värre än coronat. Ibland låter jag kall då jag pratar, men är det absolut inte. Jobbar med människor som är i riskzonen, Jag är helt förberedd på att någon kommer lämna oss. Till och med förberedd på att det kan hända på mitt boende, då jag jobbar med äldre funktionsnedsatta. Vi kan inte sluta leva, de allra flesta har ett liv även efter detta. Kan ju säga att även min man tillhör de med förhöjd risk då han har ett hjärtproblem.
www.nouw.com/madelena
Kamilla,
Tror att det är en hysteri som världen nu åkt med i alla samman. Sedan bortser jag inte från alla dem som är i riskzonerna men de är risk med alla virus för dem mer eller mindre. Det handlar ändå i grund och botten om sunt förnuft vilket många sakant och ff saknar. Jag tycker bara att allt är sorgligt och hoppas att allt löser sig redan imorgon för detta är inte bra på något plan.
kamillaskamera.com/
Marie,
Ja det är obehagligt allt detta nu och ja vad gör man, man får försöka göra sitt bästa
sweetwordsbymirre.com
Emma Engström,
Så himla bra tips du kommer med! Detta behövs verkligen nu i de här tiderna, så hemskt hur viruset påverkat så mycket! Håller tummarna <3
nouw.com/emmaengstrom