Så överlever du Coronavirusets framfart

Påverkas ert liv någonting av Coronavirusets spridning? Personligen påverkas jag inte nämnvärt då jag studerar på distans och således inte rör mig ute särskilt mycket under dagarna ens i normalfallet, men givetvis är det vissa faktorer som har förändrats och då särskilt eftersom jag behöver vara extra försiktig med tanke på att Johan befinner sig i en riskgrupp. Huruvida man väljer att vidta åtgärder eller inte verkar skilja sig väldigt mycket åt beroende på inställning och livssituation men utifrån min egen situation tänkte jag att lite tips kunde vara på sin plats.


Jag tillhör den skara människor som ofta träffar mina vänner antingen hemma hos någon eller på någon form av uteställe så i dagens situation har jag fått tänka om. Det finns ju faktiskt mängder av sätt att umgås på som inte innebär någon smittorisk:

  • Umgås via FaceTime.

Detta är någonting jag själv gör väldigt ofta även i vanliga fall och då särskilt med min systerdotter som bor 60 mil bort. Vi har gjort allt ifrån att spela kort till att städa ihop via FaceTime och det är faktiskt läskigt likt fysiskt umgänge. Planera in en FaceTime-dejt med en vän där ni tar en kaffe ihop i solen eller laga middag på varsitt håll samtidigt som ni går igenom det senaste skvallret.


  • Umgås utomhus.

Träffas utomhus istället för inomhus och umgås över en promenad eller en picknick i det våriga vädret. Smittan sprids ju som allra värsta i inomhusmiljö så om man ser till att träffas utomhus och undvika kramar och dylikt är man ju mer än säker.


  • Skapa en Snapchat-grupp med dina närmaste vänner.

Jag har lite olika grupper med olika vänkonstellationer och det jag tycker mest om med detta är att man kan skicka videoklipp till varandra istället för att bara skriva vilket gör att det känns mer intimt och mer som ett riktigt umgänge. Perfekt sätt att få ut sitt behov av social stimulans på.


Gymmet är för närvarande inte aktuellt med tanke på den allmänna smittspridningen och för mig, som är van vid att ha gymbesök som en daglig rutin, känns det oerhört konstigt. Särskilt då träningen innebär mycket mer än fysisk stimulans för mig. Min träningstimma är en av få stunder då jag kan slappna av till 100% och koppla bort all den stress som kommer med plugget, så för att inte gå helt bananas behöver jag hitta andra alternativ vilket ju givetvis finns. Jag bjuder på ett axplock av alla här nedan.

  • Lägg den tid du vanligtvis lägger på gymmet på att utforska nya promenadstråk.

    Oavsett om man bor i en liten by eller i en stor stad är jag övertygad om att det finns mängder av vackra promenadstråk som man missar till vardags. Passa på att ägna denna tid då du inte kan besöka gymmet eller din vanliga träningsanläggning åt att ta bussen eller bilen och promenera på ett nytt ställe. Jag och Johan gör ofta detta när vi har en ledig dag och jag älskar det.


  • Hitta en lagom brant backe och spring backintervaller.

    Intervaller är en otroligt effektiv träningsform som dessutom är väldigt tidseffektiv. Spring så snabbt du orkar uppför en backe och gå eller jogga ned så lovar jag att du kommer drypa av svett efter bara en runda eller två. Lova att inte skylla på mig efteråt dock när du med all sannolikhet känner dig mer död än levande.


  • Googla upp lämpliga träningspass för hemmabruk.

Det finns mängder av bra träningspass som går att utföra hemma utan träningsredskap och beroende på vad för typ av träning du är intresserad av är det bara att slänga iväg en googling eller sökning på Youtube. Annars kan du klicka här för ett pass med fokus på kondition och fettförbränning, här för ett pass med 100% fokus på rumpa eller här för ett snabbt pass på 7 minuter som tränar hela kroppen.


Jag har förstått att det är många som lider av oerhörd tristess just nu när folksamlingar och uteliv inte längre är ett alternativ. Personligen lider jag inte särskilt mycket av det då jag är van vid att spendera mycket tid hemma på grund av distansstudier, men givetvis är det en omställning att kanske inte kunna gå ut och äta, gå på bio eller ta ett glas vin på en uteservering på samma sätt när man känner för det. Passa på att ägna denna tid åt att göra sådant som du vanligtvis inte finner tid till.
Nedanstående tips kanske kan vara till hjälp om fantasin tryter?


  • Gå igenom din garderob och testa nya outfitkombinationer.

Alla har vi sådana där klädesplagg som bara råkat hamna längst in i garderoben
och som man glömt bort att man äger. Passa på att ägna denna period då du spenderar mycket tid hemma åt att en gång för alla gå igenom din garderob och testa nya outfitkombinationer inför våren.

  • Rita, pärla eller gör något annat kreativt.

Häromdagen tog jag fram min målarbok som legat och samlat damm i byrålådan alldeles för länge. Jag satte på en bra spellista i högtalarna, placerade mina färgglada pennor i en mugg och satte mig och målade en stund. Det är en sådan typisk sak som jag alldeles för sällan ger mig själv tid att göra men som jag mår så bra av när jag väl gör. Att vara kreativ är både rogivande och roligt!


  • Testa nya recept och fyll frysen med färdiga matlådor.

Personligen är jag en person som inte tycker om att laga mat vilket är en än större anledning till att ägna denna tid åt att laga matlådor. Hur skönt är det inte att veta att du har middagen färdig och slipper ställa dig och laga när du kommer hem efter en lång dag på jobbet? För er som faktiskt tycker om att laga mat är ju denna tid dessutom perfekt för att testa nya recept du inte funnit tid till att prova innan.


I en tid som denna där samhället genomför dratiska åtgärder, hyllorna i affärerna rensas och media fylls med artiklar om hur allt fler människor insjuknar, börsen rasar och företag varslar är det inte konstigt att man känner sig orolig och rädd. De allra flesta av oss har ju faktiskt aldrig varit med om någonting liknande tidigare. Om du har svårt att känna dig lugn i situationen råder jag dig att anamma följande tips:

  • LÄS PÅ!

Oro och rädsla grundar sig ofta i okunskap så om du känner dig orolig är det absolut bästa du kan göra att läsa på och skaffa dig relevant kunskap från trovärdiga källor. Undvik att lyssna på influencers som delar med sig av sin egen oro eller familjemedlemmar som panikhamstrar i onödan och lyssna på de personer som faktiskt är utbildade och kunniga inom området.

  • Stäng av notiser från nyhetssidor.

Jag har notiser från Aftonbladet påslagna och får var och varannan minut uppdateringar om Coronavirusets framfart, ofta med skrämmande rubriker. Om du känner dig orolig och rädd rekommenderar jag att du stänger av dessa notiser och istället går in och läser när du själv väljer att göra det. Håll dig uppdaterad om folkhälsomyndighetens rekommendationer och skippa allt det andra!

Gillar

Kommentarer

Marie
Marie,
Ja det är obehagligt allt detta nu och ja vad gör man, man får försöka göra sitt bästa
sweetwordsbymirre.com
Emma Engström
Emma Engström,
Så himla bra tips du kommer med! Detta behövs verkligen nu i de här tiderna, så hemskt hur viruset påverkat så mycket! Håller tummarna <3
nouw.com/emmaengstrom
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229